Det aller meste av rekkverket som monteres i Nord-Trøndelag de neste to årene består av stolper med sigma-profil og skinner med W-profil.
Det aller meste av rekkverket som monteres i Nord-Trøndelag de neste to årene består av stolper med sigma-profil og skinner med W-profil. (Bilde: Vik Ørsta)

Arvid Gjerde lavest på rekkverk i Nord-Trøndelag

Et anbud på 23,715 millioner kroner gir Arvid Gjerde gode muligheter til kontrakt på rekkverkmontasje i Nord-Trøndelag. Den eneste konkurrenten ligger nesten to millioner høyere.

Det er Mesta som har gitt det andre anbudet. Det er på 25, 617 mill.

Oppdraget gjelder reparasjon og oppsetting av nye rekkverk langs E6, E14 og fylkesveger i Nord-Trøndelag i 2017 og 2018. Det er ingen riksveger i fylket som ikke har europavegstatus.

Levering av materiell inngår i entreprisen. Arvid Gjerde har kontrakten som gjelder for 2015 og 2016.

Antall kilometer rekkverk i Nord-Trøndelag vil øke betydelig i de to neste årene.

- Den som får kontrakten skal rive 22 km rekkverk og montere 50 km, sier byggeleder Nikolai Halle Høilo. - På 33 av de 50 kilometrene blir det helt nytt rekkverk. På de øvrige 17 kilometrene blir gamle skinner montert på nytt. Det skal også monteres 600 meter rekkverk på bruer.

- Det aller meste av det nye rekkverket består av stolper med sigma-profil og skinner med W-profil. I noen tettbygde områder vil det bli brukt monoline-rekkverk som har rørprofil både på skinner og stolper. Det er både estetiske og praktiske årsaker til det. Stolpene på monoline-rekkverk går ikke så langt ned i bakken som stolper med sigma-profil. Det er en fordel der det er mye kabler og ledninger under jorden, sier Nikolai Halle Høilo.

Forsiden akkurat nå