– Ansvaret for overskridelsene er vårt, sier regionvegsjefen om prosjektsprekk på 127 millioner kroner

Overskridelsene i Lilleelv-prosjektet fører til at viktige prosjekter i Bypakke Grenland må utsettes til senere faser.

Regionvegsjef Kjell Inge Davik slår fast at det er Statens vegvesen, og ikke politikerne i styringsgruppen, som har ansvaret på overskridelsene  i Lilleelv-prosjektet i Bypakke Grenland.
Regionvegsjef Kjell Inge Davik slår fast at det er Statens vegvesen, og ikke politikerne i styringsgruppen, som har ansvaret på overskridelsene i Lilleelv-prosjektet i Bypakke Grenland. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
9. okt. 2018 - 09:46

I juni 2017 ble det klart at Lilleelvkrysset, fylkesveg 32 Augestadvegen - Gimlevegen ble 62 millioner dyrere enn budsjettert. Nå har summen steget til 127 millioner, som utgjør en økning på 22 prosent. Den nye forventede rammen er på 710 mill. kr.

– Statens vegvesen registrerer at politikerne i styringsgruppa blir gjort ansvarlig for overskridelsen. Det er ikke riktig.

Politikerne har ikke ansvar for å gjennomføre det enkelte prosjekt. Det har Statens vegvesen ansvar for, slik vi har på alle vegprosjekter vi planlegger og bygger.

Politikerne er derimot ansvarlig for hele porteføljen og måloppnåelsen av pakken, og må dermed håndtere et eventuelt mer- eller mindreforbruk. Bypakke Grenland har så langt vist til god måloppnåelse, sier regionvegsjef i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik i en pressemelding.

Ofte usikkerhet knyttet til byprosjekter

Stortinget vedtok såkalt porteføljestyring for alle prosjektene i Bypakke Grenland,fordi slike prosjekter tradisjonelt innehar en risiko. Det er ofte fordi usikkerheten er stor rundt grunnforhold, rør i grunnen og tilgang til arealer. Disse forholdene kan være dårligere eller bedre enn antatt. Uansett påvirker det sluttkostnadene. Når det gjelder påvirkning av vegprosjekter, legges svært mange av forutsetningene i tidlige planfaser, skriver Statens vegvesen

– I byggefasen ligger normalt den største risikoen i grunnarbeidene, slik som i Lilleelv-prosjektet. Det er derfor svært vanskelig for politikerne og styringsgruppa å påvirke vegprosjekter som er kommet langt i byggeprosessen etter at kontrakten med entreprenør er inngått, slås det fast.

Læring for fremtiden

Statens vegvesens forteller at første prioritering nå er å ferdigstille dette viktige prosjektet for Grenland.

– Vi vil på eget initiativ få en ekstern konsulent til å for å se om noe kunne vært gjort annerledes for å holde prosjektet innenfor kostnadsrammen. Denne revisjonen vil ta for seg hele prosjektperioden inkludert tidlig planfase og styringslinjer. Prosessen vil starte denne høsten og sluttføres i 2019, heter det.

LES OGSÅ: Skarvbergtunnelen blir for dyr - nå må prosjektet opp i Stortinget

LES OGSÅ: Vegvesenet syntes tingrettens skjønn ble for dyrt, og fikk medhold i lagmannsretten 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.