RIKSVEI 4

Anlegg Øst skal bygge ny riksvei 4 fra Sandvoll til Amundrud

Statens vegvesen har gitt jobben med å bygge ny riksvei 4 fra Sandvoll til Amundrud i Gran kommune til Anlegg Øst.

– Det blir byggestart nå i november, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen.
– Det blir byggestart nå i november, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
20. okt. 2021 - 14:50

Sju entreprenører meldte interesse for å bli prekvalifisert til å bygge den 3,8 kilometer strekningen da jobben ble kunngjort i mars.

I mai gikk Vegvesenet videre med Anlegg Øst, Peab Aanlegg og AF Gruppen.

Til slutt var entreprenørselskapet fra Lillehammer hakket bedre enn Peab med en konkurransesum på snaut 115 millioner kroner, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

2,8 milliarder skal brukes på vedlikehold av eksisterende jernbane i 2024.
Les også

Bygger ny jernbane for 16 milliarder – knappe tre mrd. går til vedlikehold

Gode løsninger

– Selv om dette er en enhetspriskontrakt hvor vi har prosjektert løsningene kom alle tre med forbedringer på gjennomføring. Det gjelder særlig trafikkavvikling og fremdrift. Noen har også skåret bedre på organisering. Dette har medført at det var veldig tett spesielt på de to laveste, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland, i meldingen.

Staben til Johansen har vært i leverandørmøter i juni og forhandlinger med entreprenørene i september. Det endelige tilbudet ble levert 4. oktober.

– Nå skal vi skrive kontrakt med Anlegg Øst 1. november med samhandling samme uke og oppstart av arbeidene uken etter det, sier prosjektlederen.

183 elektriske Solaris-busser trafikkerer Oslo Indre by. Alle trekker på bakerste aksling. Bussene som opprinnelig vant anbudet hadde imidlertid firehjulstrekk.
Les også

Stoppet kinesiske busser med firehjulstrekk – kjøpte tohjulstrekk i stedet

Tryggere og raskere

Det er en av Norges smaleste trefeltsveier som nå skal få en oppgradering. Veien skal utvides slik at det plass til tre felter og midtrekkverk. Arbeidet starter sju år etter at veien fra Amundrud i retning Lygna ble åpnet med tre og fire felt i 2014. To år etter åpnet motorveien med fire felt mellom Jaren og grensa mellom Gran og Lunner. Ny vei skal etter planen være ferdig i juli 2023.

– Det er uheldig med store sprang i standarden på veinettet. Den nye veien fra Sandvoll til Amundrud vil sammen med motorveien Gran-Roa gjøre riksvei 4 både tryggere og raskere, sier Johansen.

Den siste kontrakten på riksvei 4 forbi Lygna skal etter planen lyses ut rundt påsketider 2022. Den fem kilometer lange strekningen skal breddes ut til 8,5 meter med bredt midtfelt, og nytt toplanskryss ved Lygna.

Målet er at arbeidet med de tre delstrekningene skal være ferdige før jul i 2023.

Rangert liste konkurransesum

 

Rangering

Leverandør

Korrigert tilbudssum K1

Fratrekk merverdi K2 + K3

Konkurransesum

1

Anlegg Øst Entreprenør

142.474.304

27.500.000

114.974.304

2

Peab Anlegg

144.769.319

28.500.000

116.269.319

3

AF Gruppen Norge

159.872.174

26.500.000

133.372.174

K2: Organisering og nøkkelpersonell

K3: Gjennomføring av oppdraget, herunder fremdriftsplanlegging, ivaretagelse av HMS, YM og klima

Forskalingen til overbygningen på den nye brua var på plass før jul i 2019. Rettssaken handlet særlig om tørrsteinsmuren ved brua.
Les også

Full seier for underentreprenør: Dømt til å punge ut da brubygging ble mer omfattende

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.