Klaffebrua over Nidelva er prosjektert av Cowi og det danske firmaet Dissing+Veitling. 30. august er datoen å merke seg for dem som vil bygge brua.
Klaffebrua over Nidelva er prosjektert av Cowi og det danske firmaet Dissing+Veitling. 30. august er datoen å merke seg for dem som vil bygge brua.

Anbud på klaffebru over Nidelva innen 30.08

Den nye klaffebrua over Nidelva i Trondheim er lyst ut. 30. august er datoen å merke seg for entreprenører som måtte ha ledig kapasitet. Brua får en lengde på 133 meter fordelt på fem spenn.

Klaffespennet utgjør en beskjeden del av bruas lengde. Seilingsløpet er ikke mer enn 14 meter bredt når klaffen er hevet. Store båter sluttet å gå opp Nidelva da Trondheim mekaniske verksted ble nedlagt. Nå er det nesten bare fritidsbåter som passerer brustedet.

Brua får fire kjørefelt og gang/sykkelveg på begge sider. Klaffen får ingen motvekt, den skal drives hydraulisk.

Prosjekteringen av brua er utført av Cowi Norge, Cowi Danmark, det danske firmaet Dissing+Veitling. Disse vant arkitektkonkurransen som ble utlyst i fjor. I vinnergruppa var også landskapsarkitekten Agraff fra Trondheim.

Den foreløpig navnløse klaffebrua inngår i en ny forbindelse mellom Nyhavna og Brattøra. Åpningen av brua er planlagt i desember neste år. Samtidig blir den viktigste forbindelsen mellom Nyhavna og sentrum midlertidig stengt på grunn av anleggsarbeid på E 6. Dermed blir virksomheten på Nyhavna helt avhengig av den nye forbindelsen.

I denne situasjonen er det svært viktig at framdriftsplanen holder. I dagens opphetete marked kan leveringstiden på stålprodukter være lang. For å gardere seg mot forsinkelser satt Vegvesenet ut leveranse av stålrørspæler som en egen entreprise tidligere i år. Oppdraget gikk til Ruukki som gjør jobben for 4,9 millioner kroner. Ramming av pælene inngår ikke i entreprisen.

Forsiden akkurat nå