BRUER

Aluminium kan konkurrere med stål når det skal bygges bru over Langenuen

Vegvesenet har gjennomført utviklingsprosjekt.

Brua over Langenuen er planlagt bygget fra Jektevik til Hodnaneset, og er kostnadsberegnet til omlag fem milliarder kroner.
Brua over Langenuen er planlagt bygget fra Jektevik til Hodnaneset, og er kostnadsberegnet til omlag fem milliarder kroner.
15. juni 2020 - 16:14

– Vegvesenet har gjennomført et utviklingsprosjekt for bru over Langenuen på strekninga E39 Stord-Os for å finne potensial for kostnadsreduksjoner, sier Daniel Tran, risikoingeniør i Statens vegvesen i en melding fra Vegvesenet.

Brua over Langenuen mellom Stord og Tysnes er kostnadsberegnet til omlag fem milliarder kroner inkludert merverdiavgift, usikkerhet og byggherrekostnader.

Det er planlagt fire-felts motorvei og 110 km/t på strekningen. Hovedspennet til hengebrua er om lag 1200 meter. Prosjektet viser at en brukasse i aluminium kan redusere kostnadene med anslagsvis 14 millioner kroner.

Flagship, som bygger på konseptet OO-Star fra ingeniørselskapet Dr. techn. Olav Olsen, vil verken bli bygget eller testet i Norge.
Les også

Havvind: Dropper norsk flaggskip-prosjekt

Flere fordeler

– Aluminium har en rekke fordeler. En aluminiumsbru korroderer ikke ettersom oksidbelegget til aluminium beskytter mot korrosjon. Maling er derfor ikke nødvendig. Aluminiumen i brua kan dessuten inneholde opp mot 70 prosent resirkulert materiale, og er derfor et både klimavennlig og kostnadsreduserende materialvalg, poengterer Tran.

– At det er mulig å bygge brukasse i aluminium påvirker markedet, og vil gi økt konkurranse. Dette kan føre til at kostnadene for byggingen blir lavere, sier Tran.

– Å velge aluminium gir muligheter for norsk nærlingsliv, siden verftene her til lands har svært høy kompetanse på bygging med aluminium. Men gode produsenter finnes også i utlandet. Vi har allerede utført en konseptstudie med konvensjonell brukasse i stål, og har derfor hatt et godt sammenlikningsgrunnlag for å sjekke om aluminiumsalternativet kunne være konkurransedyktig, forklarer han.

Tekstiler er et område der det nå kommer nye og strengere EU-regler både om holdbarhet og resirkulering.
Les også

EU vil hindre kleskjeder i å dumpe usolgte klær

Kan bygges lokalt

Vis mer

Tran sier at forskingen viser at det er mulig i stor grad å bygge brukassen lokalt, ved aluminiumsverksteder i nærheten av brukryssingslokasjonen. I tillegg blir det foreslått å etablere en samlebåndfabrikk som til fulle kan utnytte effektiviteten fra automatiske sveise- og byggeteknikker.

Det prøves for tiden ut automatiserte sveiseteknikker for brukonstruksjoner av stål, som man håper kan senke prisen på store fjordkryssinger med milliardbeløp, og Tran sier til Veier24 at denne teknologien også vil kunne få ned prisen på aluminiumskonstruksjoner. Dermed vil aluminium kunne konkurrere med stål også med den sveiseteknologien som er i ferd med å testes ut under byggingen av denne 65 meter lange gang- og sykkelbrua i Åfjord i Trøndelag.

Fra 105,9 kilo for en lastesykkel kjøpt i sykkelforretning – til 64,7 kilo på en tilsynelatende lik sykkel bygget opp igjen av tyske forskere.
Les også

Tyskerne bygger lett for å spare energi: Slankekur for lastesykkel fjernet 40 kilo

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.