E18 VESTKORRIDOREN

Alle tre entreprenørene er prekvalifisert til anbudsprosessen på totalentreprisen E18 Strand-Ramstadsletta

Impresa Pizzarotti & C.S.p.A (Italia), Obrascòn Huarte Lain s.a (Spania) og Skanska Norge har i dag fått brev om at de oppfyller kvalifikasjonene og er invitert til å gi tilbud på kontrakten.

Fristen for å melde interesse forå bli prekvalifisert for totalentreprisen E18 Strand-Ramstadsletta var i midten av januar i år. Alle tre entreprenørene går nå videre til selve anbudsfasen.
Fristen for å melde interesse forå bli prekvalifisert for totalentreprisen E18 Strand-Ramstadsletta var i midten av januar i år. Alle tre entreprenørene går nå videre til selve anbudsfasen. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
11. feb. 2021 - 14:29

Den utlyste entreprisen, som er en en del av utbyggingen av E18 Vestkorridoren i Bærum,  har en antatt kostnad på rundt to milliarder kroner. Det er forventet at kontrakt skrives med entreprenør i januar 2022, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

HAV Group har designet fergene til Fjord1 og skal levere elektriske og autonome system og funksjoner. Fergene skal inn på E39 Lavik-Oppedal i september 2026. Fergene tar 120 PBE og 399 passasjerer. De bygges ved Tersan i Tyrkia.
Les også

Fjord1: : Velger Tyrkia som byggested for selvkjørende ferger

Omfattende arbeid

Arbeidet omfatter bygging av ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand- Ramstadsletta samt endringer i lokalveisystemet i Høvikområdet. Entreprisen inneholder både tunnel og dagsone. I kontrakten inngår blant annet bygging av Ramstadsletta bru over E18 og bygging av Høviktunnelen, delvis i berg og delvis som betongtunnel. Videre omfattes vanntett trau ved Ramstadsletta, støttemurer langs E18 og elektroinstallasjoner og trafikkteknisk utstyr.

Investerer milliarder i utbygging av nytt strømnett i Nord-Norge. Illustrasjonsfoto.
Les også

Investerer milliarder i nytt strømnett: Vil doble kapasiteten i nord

Strenge krav til klima i anleggsfasen

Årsdøgntrafikken på E18 er i dag rundt 90.000 kjøretøy med en tungtrafikkandel på ti prosent. Høy trafikk og tett bebyggelse stiller strenge krav til gjennomføringen av arbeidet på prosjektet. Statens vegvesen har også satt strenge klima- og miljøkrav til anleggsfasen. Beregning av klimautslipp inngår i tildelingskriteriene og det blir stilt krav om ceequalsertifisering (europeisk sertifiseringssystem for bærekraftige anleggsprosjekter) på minimum nivå «Very good».

Energikommissær Kadri Simson inviterer til en omfattende dugnad for å skape en levedyktig produksjon av små modulære atomkraftverk.
Les også

Inviterer Norge til å utvikle atomkraftverk – skal bli Europas nye industri

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.