FYLKESVEI

Alle massene ble gjenbrukt da fylkesvei 21 ble utbedret

Fylkesvei 21 i Eidskog er utbedret og har blitt trafikksikker. Alle massene er gjenbrukt i nærområdet.

Ny fylkesvei 21 ved Ljøner i Eidskog, ikke så langt fra grensen til Viken.
Ny fylkesvei 21 ved Ljøner i Eidskog, ikke så langt fra grensen til Viken. Foto: Innlandet fylkeskommune
5. des. 2022 - 11:48

Den sju kilometer lange strekningen vestover fra Vestmarka i Eidskog er en av flere strekninger av fylkesvei 21 som er utbedret i løpet av de siste årene, skriver Innlandet fylke i en melding.

Noe av det som er gjort:

  • Veien er utvidet til 7,5 meter
  • Masser under veien og 35 stikkrenner er skiftet ut
  • Grøfting
  • Fjell er sprengt og terreng er slaket ut langs veien
  • Flere risikable kurver er utbedret

Tiltakene reduserer konsekvensene ved utforkjøringer, skriver fylket i meldingen.

– Ettersom veien er utvidet til 7,5 meter, er det også blitt plass til forsterket midtoppmerking. Det reduserer sjansen for møteulykker. Tiltakene bedrer derfor trafikksikkerheten betydelig, sier Arne Skybak, fagkoordinator for trafikksikkerhet i Innlandet fylkeskommune, i meldingen.

Det gjenstår noe arbeider på strekningen slik som montering av rekkverk som blir gjort i 2023.

Alle masser gjenbrukt i nabolaget

Utbedringen av sju kilometer av fylkesvei 21 vestover fra Vestmarka er bærekraftig både miljømessig og samfunnsmessig, heter det i meldingen.

Et parti av fylkesvei 21 etter at skogen er hogd og terrenget er slaket ut. <i>Foto:  Innlandet fylkeskommune</i>
Et parti av fylkesvei 21 etter at skogen er hogd og terrenget er slaket ut. Foto:  Innlandet fylkeskommune

– Vi gjenbrukte masser som allerede var i eller i nærheten av veien. Det gjør at ingen masser har blitt kjørt langt før de ble brukt i veiutbedringen. Dette har en klar miljøgevinst, sier byggeleder Steinar Johansen i Innlandet fylkeskommune i meldingen.

Han forteller at entreprenør Veidekke sprengte ut rundt 11.000 kubikkmeter med fjell.

– Rundt 10.500 kubikkmeter ble brukt på fylkesveien mellom Vestmarka og fylkesgrensen til Viken, mens resten av massene ble kjørt til et prosjektet i Eidskog, sier Johansen.

En del asfalt ble frest opp.

– Asfalten ble stort sett gjenbrukt på fylkesvei 21, men noe ble også brukt på et prosjekt på Skillingmarkveien som er en kryssende vei til fylkesvei 21, forklarer Johansen.

– De siste årene har vi gjort flere tiltak på fylkesvei 21 i Eidskog som bedrer trafikksikkerheten og fremkommeligheten på veien. Vi er opptatt av å få mer vei og tiltak for pengene. Når vi også får miljøgevinster av måten å jobbe på, er dette veldig bra, sier Aud Hove, leder av utvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.

I tillegg til det som er nevnt, har fylket hogd skog langs fylkesvei 21 mellom Skotterud og Viken grense.

Ved Skotterud er fylkesveien rettet ut, det er bygd ny gang- og sykkelvei og det er bygd ny trafikksikker atkomst til noen eiendommer – samt noen andre, mindre tiltak.

De neste årene vil følgende skje langs fylkesvei 21:

  • Nytt rekkverk på risikostrekninger
  • Slake ut sideterreng enkelte steder 
  • Fjerne fjellknauser og store steinblokker nær veien
Flisa bru må gjennom nye kontrollberegninger, før Innlandet fylke kan avgjøre den videre skjebnen for brua.
Les også

Stengt på grunn av Tretten bru: Nå risikerer de å måtte rive den 20 år gamle trebrua

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.