DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Alle driftskontraktene i den tidligere Hitrakontrakten er avlyst

Responsen var skuffende. Og det ble for dyrt igjen: Vegvesenet avlyser alle konkurransene om de nye driftskontraktene sør i Trøndelag.

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto.
23. apr. 2019 - 13:25

Konkurransene om de tre nye vinterdriftkontraktene for Hemne, Hitra og Frøya samt den såkalte helårskontrakten for deler av de samme områdene er alle avlyst.

– Utlysingene er trukket. Tilbudene som kom inn ligger langt over de budsjettene som fylkeskommunen har til rådighet, sier seksjonssjef Arne Iversen i Vegvesenets veiavdeling i Trøndelag til Veier24.

– Konkurransen for alle de fire kontraktene er avlyst. Kontraktene henger såpass i hop at vi ikke kan avlyse kun vinterkontraktene, sier han.

Og et enkelt regnestykke viser at prisnivået har steget kraftig. Hvis vi summerer de billigste tilbudene på de fire driftskontraktene for femårig helårsdrift av fylkesvegene i Hitra, Frøya, Hemne og Snillfjord, så ender vi opp med en pris på totalt drøye 345 millioner kroner.

Mens i 2014 fikk Mesta tilslaget på fem års drift av den opprinnelige Hitrakontrakten med en tilbudssum på nesten 198 millioner kroner.

Mesta fortsetter i et år

– Vi har dessuten varslet Mesta om at vi bruker opsjonen om drift i et år ekstra som ligger i den eksisterende Hitrakontrakten, forteller Iversen til Veier24.

– Så vil disse kontraktene bli lyst ut på nytt før jul i år, men da går vi tilbake til den tidligere ordningen med en stor kontrakt. Det kan se ut som om markedet er mer vant til den løsningen, og at det er det aktørene ønsker, sier han.

Kontraktene føyer seg inn i rekken av avlyste konkurranser i år. Tidligere har Vegvesenet avlyst kontrakten for Sør-Østerdalen og Vestfold vest-kontrakten.

Skuffende antall tilbydere

– Vegvesenet avlyser mange konkurranser om driftskontrakter i år?

– Markedet holder nok på å justere seg litt. Vi vet helt ikke hvorfor, for signalene er ikke entydige på landsbasis. Men vi må si det såpass at vi er skuffet over antall tilbydere på disse kontraktene i Trøndelag. Vi hadde håpet på interesse fra flere halvstore aktører. Bare to entreprenører utenom Mesta var interessert i de fire kontraktene i Hitra/Frøya-regionen. Vi ser at vi mister de andre riksentreprenørene, og det er synd.

– Forsøket med oppdeling av kontrakten fungerte ikke?

– Det var jo en slags test, dette. Men vi hadde registrert klare ønsker, spesielt fra MEF, om å dele driftskontraktene opp i mindre kontrakter. Da er det skuffende at ikke flere melder seg. Men det spørs kanskje om markedet er stort nok i Hitra/Frøya-regionen til at det fungerer. Vi har i hvert fall gjort oss noen erfaringer, sier Iversen til Veier24.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.