Den stiplete linjen markerer Harstadåstunnelen. Den er et av flere delprosjekter i Harstadpakken, som er kostnadsberegnet til 1,55 milliarder 2014-kroner. (Ill.: Statens vegvesen).
Den stiplete linjen markerer Harstadåstunnelen. Den er et av flere delprosjekter i Harstadpakken, som er kostnadsberegnet til 1,55 milliarder 2014-kroner. (Ill.: Statens vegvesen).

Aldesa lavest i Harstad

Det spanske firmaet Aldesa Construcciones har gitt det laveste av seks anbud på Harstadåstunnelen. Spanjolene vil ha 218,4 millioner kroner for å drive tunnelen. Nærmeste konkurrent ligger nesten 8 % høyere.

Skanska holder andreplassen med 235,6 mill., tett fulgt av LNS med 239,27 mill. og AF Gruppen med 239,36 mill.

De to siste anbyderne er NCC (252,3 mill.) og Veidekke (272,2 mill.).

Harstadåsen ligger vest for Harstad sentrum. Tunnelen som er oppkalt etter den blir 1 450 meter lang. Profilet blir T10,5.

Entreprisen omfatter sprenging av forskjæringer, driving og sikring av tunnelen og støp av portaler. Elektroarbeidet settes ut på egen entreprise senere, men den som får hovedentreprisen skal utføre forberedede arbeid.

Tunnelen blir prosjektert av Asplan Viak med assistanse av Aas-Jakobsen på betongkonstruksjoner og Norconsult på elektro og SRO.

Hensikten med Harstadåstunnelen er å føre 83 helt utenom Harstad sentrum og dermed få gjennomgangstrafikken ned. I følge prognosene vil biltrafikken i sentrum bli redusert med minst 40 prosent på lang sikt.

Ved å fjerne mye av av gjennomgangstrafikken vil Vegvesenet redusere trafikkstøy og forurensning og bedre trafikksikkerheten. Man vil også gjøre fremkommeligheten bedre for den trafikken som nødvendigvis må gå gjennom sentrum, spesielt næringtrafikk og kollektivtrafikk.

Harstadåstunnelen er et delprosjekt i  Harstadpakken. I følge beregningene vil utgiftene til tunnelen utgjøre 29 prosent av de totale utgiftene til pakken.

Forsiden akkurat nå