Agder reduserte CO2-utslippene på asfaltlegging med en fjerdedel

Agder fylkeskommune reduserte fra 2021 til 2022 CO2-utslippene på asfaltlegging fra 51,7 kg CO2 til 39 kg CO2 pr. tonn asfalt. Det tilsvarer 24,5 prosents reduksjon.

I 2023 vil alle asfaltkontraktenr fra Agder-fylkeskommunes bli tildelt etter pris og vekting av CO2-utslipp.
I 2023 vil alle asfaltkontraktenr fra Agder-fylkeskommunes bli tildelt etter pris og vekting av CO2-utslipp. Foto: Thor-Aage Lillestøl/NCC
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
8. mars 2023 - 10:03

 – Allerede i 2012 hadde vi i Agder forsøk på å produsere og legge ut lavtemperaturasfalt med innhold av resirkulert asfalt. Mye utvikling har skjedd siden denne tid, og i den siste tiden har arbeidet med å produsere asfalt med så lite miljøavtrykk som mulig virkelig skutt fart. En viktig årsak til dette er miljøvekting av CO2 utslipp i forbindelse med tildeling av asfaltkontrakter, sier Jan Ragnar Finsland, rådgiver for asfaltlegging i Agder fylkeskommune.

Denne tildelingsmetoden var på forsøksstadiet 2019-2021. Agder fylkeskommune var blant fylkeskommunene som tok denne metoden i bruk på 2 av 4 asfaltkontrakter i 2022.

Alle kontrakter vektes etter CO2-utslipp

I 2023 vil alle asfaltkontraktene i fylket bli tildelt etter pris + vekting av CO2-utslipp.

Metoden som brukes for tildeling av kontrakter tar hensyn til flere forhold.

Konkurransesum; dvs. summen som benyttes for å avgjøre hvem som tildeles kontrakten, beregnes ved at tilbudsprisen gis et påslag ut fra mengde utslipp av CO2eq. Leverandøren med lavest samlet CO2eq-utslipp får ingen påslag i konkurransesummen. For de øvrige leverandørene beregnes differansen i utslipp mellom deres tilbud og tilbudet med laveste utslipp. Denne differansen prises med 5 kr/kg CO2eq. Påslaget vil altså bli differansen gitt i kg CO2eq multiplisert med 5 kr/kg.

De ulike delene av CO2-utslipp ved dekkevedlikehold

Diagrammet viser hvilke faktorer som betyr mest for CO2-utslipp ved asfaltproduksjon og -legging.

Agder fylkeskommune fikk fra 2021 til 2022 en reduksjon i utslipp CO2 pr. tonn asfalt fra 51,7 kg CO2 til 39 kg CO2.

– Dette er et meget bra resultat. Hovedårsaker til denne reduksjonen er bruk av konkurransemetode. Dette medførte at entreprenørene tok i bruk andre løsninger som for eksempel bruk av trepellets til oppvarming på asfaltfabrikk samt bruk av Bio-bitumen. I tillegg økte bruken av gjenbruksasfalt i varmproduksjon av ny asfaltmasse, sier Tormod Svinstad, Også han jobber med asfaltering av fylkesveger i Agder fylkeskommune.

– For årets dekkevedlikehold ser vi for oss en ytterligere reduksjon på CO2 utslipp i forbindelse med asfalteringen på 10 prosent, sier Svinstad.

Avviket mellom CO2-utslipp fra måling ved typegodkjenning av kjøretøy og faktisk utslipp ble lavere da målemetoden WLTP ble innført og erstattet NEDC. Over fem år økte imidlertid også WLTP-avviket.
Les også

Rapport: Nye utslippstall stemmer stadig dårligere med virkeligheten

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.