DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Agder fylke: – Skuffende interesse for driftskontrakt

Pristilbudene ble åpnet på to fylkesveikontrakter i går, og det kom inn tre tilbud på den ene. Den andre var det bare en som ville ha.

Agder er fornøyd med tre tilbud på den store, "normale" driftskontrakten - men misfornøyd med at bare ett firma er interessert i den byggherrestyrte kontrakten MEF og NLF har etterspurt.
Agder er fornøyd med tre tilbud på den store, "normale" driftskontrakten - men misfornøyd med at bare ett firma er interessert i den byggherrestyrte kontrakten MEF og NLF har etterspurt. Illustrasjonsfoto: Bjørn Lund
18. mars 2020 - 15:43

Kontrakten som det var så laber interesse for, er Driftskontrakt 0922 Agder fylke Tovdal-Mykland 2020-2024.

Det var denne ene entreprenøren som ga tilbud:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
JDD Maskin 16.273.680

– Jeg er svært skuffet over at ikke flere ville gi pris på denne kontrakten. Det er en byggherrestyrt kontrakt på kun sju mils lengde, og det er en kontraktsform som det er gode erfaringer med for eksempel i Setesdal, sier Trond Heia, seksjonsleder for drift av vei i Agder fylkeskommune, til Veier24.

– Både MEF og NLF har etterspurt denne kontraktstypen. Når vi så går ut med en slik kontrakt og kun får respons fra ett firma, så er det veldig skuffende, sier han.

– Nå skal vi kontrollregne og evaluere tilbudet, så får vi se, sier Heia.

Tovdal-Mykland-kontrakten gjelder følgende fylkesveier i Froland, Åmli og Birkenes kommuner:

  • Fylkesvei 42 Svenes-Vegusdal

  • Fylkesvei 413 Mykland-Dølemo

  • Fylkesvei 3706 Bas-Dale

  • Fylkesvei 3742 Mjåland-Buflaten

Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 1+1+1 år, altså helt til 2027.

Les også

Mesta kan kapre kontrakt til 222 millioner

Men fylket er også fornøyd

Så til tilbudene på den andre kontrakten, nemlig Driftskontrakt 0921 Agder fylke Åmli 2020-24.

Her har disse entreprenørene gitt tilbud:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Presis Vegdrift 227.269.998
Nordic Road Services 240.043.838
Mesta 285.999.007

NB: Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

– Her er vi svært godt fornøyd med at vi har fått tre tilbud, sier Trond Heia til Veier24.

Denne kontrakten dreier seg om drift og vedlikehold av fylkesveiene i Kristiansand, Lillesand, Birkenes, Grimstad, Froland, Tvedestrand, Gjerstad, Åmli og Nissedal kommuner.

Kontrakten er på fire år, men byggherren har ensidig opsjon på å forlenge kontrakten med et år. Deretter har byggherre og entreprenør gjensidig opsjon på å forlenge kontrakten 1+1 år, altså helt til 2027 hvis opsjonene slår inn.

Veinettet i kontrakten er 501 kilometer.

Flere av fylkesveiene i de pågående driftskontraktene 0902 Arendal øst, 0903 Arendal vest og 0904 Arendal indre, er nå samlet i denne kontrakten. I tillegg har fylkeskommunen overtatt flere gang- og sykkelveier fra kommunene.

På grunn av forskjellig varighet for de tre nevnte kontraktene, så blir det ulike tidspunkt for når en del veier skal inngå i den nye kontrakten.

Det var for en måneds tid siden at Agder fylkeskommune lyste ut flere driftskontrakter for fylkesveiene.

Tilbudsfrist for den såkalte Arendalskontrakten var 10. mars, og her lå Mesta lavest i pris.

Batteriproduksjon er en komplisert prosess med mange trinn og elementer. Det er mange norske selskaper som kan bidra på flere av trinnene før selve celleproduksjonen, den de fleste omtaler som batterifabrikk. I Norge er det så langt Morrow, Beyonder, Elinor og Freyr som er i det siste trinnet på denne illustrasjoneng. Etter celleprodusententene, kommer de som setter cellene sammen til batteripakker – for biler, skip, stasjonær lagring, nettstabilisering eller annet.)
Les også

Pauset norsk giga-drøm – nå girer de opp i Asia

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.