E18 LANGANGEN-RUGTVEDT

AFRY skal prosjektere E18 Langangen-Rugtvedt for Eiffage

Den franske entreprenøren Eiffage signerte nylig kontrakt med AFRY, som skal prosjektere veiutbyggingen av ny firefelts motorvei på E18 Langangen-Rugtvedt.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. feb. 2021 - 10:22

Kontraktsverdien for AFRY er på over 50 millioner kroner i en halvannen års periode med potensial for utvidelse av oppdragsmengden, opplyser selskapet i en pressemelding.

Eiffage inngikk kontrakt på oppdraget med Nye Veier rett før årsskiftet. Dette er et av
de største og mest komplekse infrastrukturprosjektene som settes i gang i Norge nå.

Strekningen det omfatter er cirka 17 kilometer lang og omfatter blant annet store
brukonstruksjoner og tunneler. Hele prosjektet skal leveres på en fulldigitalisert
plattform som effektiviserer samhandlingen mellom de ulike aktørene.

Anton Husøy er direktør Transportation i AFRY.
Anton Husøy er direktør Transportation i AFRY.

– Å vinne denne kontrakten betyr mye for oss i AFRY, ikke minst med henblikk på
verdiskapningen vi skal bidra med og kompetansen vi skal bygge. Med vår
spisskompetanse innen bru- og tunnelkonstruksjoner skal vi jobbe innovativt og målrettet sammen med Eiffage og Nye Veier for å utvikle gode, bærekraftige løsninger. For oss som rådgiverselskap ligger det mye prestisje i å være med på å levere det
første CEEQUAL miljøsertifiserte veiprosjektet for Nye Veier, sier Anton Husøy Direktør
Transportation i AFRY.

Kontrakten for E18 Rugtvedt-Langangen signeres av Eiffage og Nye Veier.
Les også

E18 Rugtvedt-Langangen: Nye Veier har signert kontrakt med Eiffage

Startet samtalene for to år siden

Relasjonen mellom Eiffage og AFRY ble initiert gjennom uformelle samtaler for mer
enn to år siden.

– Vi har lært Eiffage å kjenne som en meget kompetent og nyskapende entreprenør
med bred erfaring fra store og komplekse internasjonale infrastrukturprosjekter.
Selskapet har sine røtter tilbake til starten av 1900-tallet og har blant annet vært med
på å bygge både Louvre pyramiden, Sydney Opera House og Millau-boren i Frankrike,
forteller Husøy.

E18 Langangen-Rugtvedt er Eiffage sitt første prosjekt i Norge og de har valgt AFRY som samarbeidspartner i sin inntreden på det norske markedet.

Slik skal kjempeflyet Windrunner bli seende ut.
Les også

Vil bygge verdens største fly for å frakte vindturbin-blader

Komplementære team som samhandler godt

– I tillegg til å bidra til å utvikle et konkurransedyktig totalkonsept har vi også delt vår
kunnskap om det norske markedet, anskaffelsesprosessen til Nye Veier og introdusert
andre norske samarbeidspartnere til Eiffage, forteller Husøy.

– Med den tilspissede konkurransesituasjonen i markedet er forberedelser og
samkjøring blitt enda viktigere for å vinne fram. Min erfaring er at det handler om å
sette sammen komplementære team som forstår utfordringene, spiller hverandre gode og skaper synergier i prosjektene, supplerer Arnt-Ivar Weum, tilbudsleder og
oppdragsansvarlig for AFRY.

Instituttleder Hans Petter Hildre ved Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk ved NTNU Ålesund
Les også

Brukollapsen i USA: Kongsberg-utstyr på containerskipet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.