NYHETER

9,4 km lang tunnel på anbud

Nok en kjempejobb er utlyst av Vegvesenet. Innen 4. september må entreprenørene finne ut hva de skal ha for å drive og sikre den 9,4 km lange Mælefjelltunnelen på E134 i Telemark.

Avstanden mellom Gvammen og Århus blir redusert til omtrent det halve når den 9,5 km lange tunnelen blir ferdig. De som vil drive den, må gi anbud innen 4. september. (Ill.: Statens vegvesen)
Avstanden mellom Gvammen og Århus blir redusert til omtrent det halve når den 9,5 km lange tunnelen blir ferdig. De som vil drive den, må gi anbud innen 4. september. (Ill.: Statens vegvesen)
20. juni 2014 - 14:21

Tunnelen får profil T10,5 med midtfelt. Portalene får en samlet lengde på ca. 75 meter. Oppdraget omfatter også anlegg av 2,6 km ny E134 og 2,5 km lokalveger.

På E134 skal det bygges to stålbuebruer, hver med et 50 meter langt spenn, og en betongbru. Det blir også en overgangsbru i betong og en lokalvegbru.

906 000 kbm skal sprenges fra tunnelen. Det meste går til deponi, men noe vil bli brukt til utfylling av næringsarealer. I dagen skal 54 000 kbm fjell sprenges og 130 000 kbm løsmasser flyttes.

Gjennom tunnelen skal det gå 170 km trekkerør. I følge Vegvesenets beregninger vil det bli behov for 4 200 kvm veggelementer i betong. 245 000 kvm skal dekkes med sprøytebetong.

Mælefjelltunnelen vil romme 33 nødkiosker og 12 tekniske bygg.

Prosjekteringen er utført av Sweco. Tunnelen ligger på strekningen Gvammen-Århus. Gvammen ligger i Hjartdal kommune, Århus i Seljord. Nå anlegget er fullført høsten 2018, blir E 134 ca. 11 km kortere enn i dag. Tunnelpåhuggene ligger omtrent på sammen høyde. Sammenlignet med dagens situasjon blir mer enn 260 høydemeter mellom påhuggene kuttet.

Alle utgifter dekkes over statsbudsjettet.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.