TUNNELER

800 år gammel kirkeruin gjør at NCC må sprenge ekstra varsomt

Sandoyar-tunnelen på Færøyene sprenges ut med rystelser på ned mot en seksdel av maksgrensen.

Tunnelinnslaget er ved moloen under hårnålssvingen midt på bildet, og Magnus-katedralen, som tunnelen passerer, er avmerket øverst til høyre.
Tunnelinnslaget er ved moloen under hårnålssvingen midt på bildet, og Magnus-katedralen, som tunnelen passerer, er avmerket øverst til høyre. Foto: Google Maps
2. mars 2020 - 10:52

Med Færøyenes største middelalderbygning Magnuskatedralen få meter unna tunnelløpet, utfører NCC drivingen av den 10.5 km undersjøiske Sandoyartunnelen med reduserte salver og vibrasjoner. Tunnelinslaget er ved dagens fergeleie, i god avstand til den 800 år gamle Kirkjubømuren, som kirkeruinen også kalles, men traseen går et stykke langs land før den svinger ut i Skopunarfjørdur omtrent der kulturminnet og tettstedet Kirkebø ligger.

Tunnelinslaget ligger ved fergeleiet som i dag er endestasjon for bilveien til Sandoy. Tettstedet Kirkebø med Magnuskatedralen skimtes helt øverst i bildet. <i>Foto:  NCC</i>
Tunnelinslaget ligger ved fergeleiet som i dag er endestasjon for bilveien til Sandoy. Tettstedet Kirkebø med Magnuskatedralen skimtes helt øverst i bildet. Foto:  NCC

Å drive tunnel under bakken tett på et kulturminne som står på ventelisten for Unescos Verdensarvsliste, medfører strenge krav til rystelser fra sprengingene som skal sørge for at de største av Færøyene bindes sammen med vei. Det gjør at NCC både må sprenge med ekstra forsiktighet, og løpende måle vibrasjonene som sprengningsarbeidet genererer.

– Med tunneldriving tett på et historisk byggverk som dette, er rystelsesgrensene ved sprengningsarbeider strengere enn normalt, forteller NCCs anleggsleder på Sandoyartunnel-prosjektet, Kristian Storhamar.

Prinsippskisse av NCCs egenutviklede snøsmelteranlegg S/S Terje.
Les også

Smeltet 25 lass med snø i timen: – Renset ut to elsparkesykler

Strenge rystelsesgrenser

For boliger og industribygg er maksgrensene for vibrasjoner ved tunnelsprengning henholdsvis 35 og 48 millimeter per sekund, mens for historiske og verneverdige bygninger som Magnuskatedralen er maksgrensen redusert til 18 millimeter per sekund.

Tett under Færøyenes største middelalderbygning, Magnuskatedralen, bygger NCC den 10,5 km lange undersjøiske Sandoyartunnelen. <i>Foto:  NCC</i>
Tett under Færøyenes største middelalderbygning, Magnuskatedralen, bygger NCC den 10,5 km lange undersjøiske Sandoyartunnelen. Foto:  NCC

Sprengningene skal derfor skje med reduserte salvestørrelser, slik at rystelsene tilpasses byggverk, hus og grunnforhold i det aktuelle området.

For å sørge for at sprengningssalvene ligger under det rystelsesnivået som er satt, har NCC satt ut rystelsesmålere og loggere både på Magnuskatedralen, og på boliger i nærområdet over tunneltraséen.

Rystelsesmålerne har automatisk registrering og avlesing, og de blir flyttet og montert på aktuelle bygg etter framdriften på tunneldrivingen.

OSLO 20240314
NSM Sikkerhetskonferanse 2024
Andreas Skjøld-Lorange Fagdirektør, NSM
Foto: Arash A. Nejad
Les også

– Man er altfor varsom med å virke Kina-kritisk

– Overvåkes fortløpende

– Både katedralen og øvrige bygninger i nærheten av tunnelløpet overvåkes fortløpende for vibrasjoner fra sprengingene. Får vi en rystelse så kommer det varsling på SMS, forteller NCCs anleggsleder Storhamar.

Med bygg-monterte rystelsesmålere og loggverktøy overvåkes rystelsene fortløpende via PC og SMS-varsling. <i>Foto:  NCC</i>
Med bygg-monterte rystelsesmålere og loggverktøy overvåkes rystelsene fortløpende via PC og SMS-varsling. Foto:  NCC

– Når vi har logget en sprengning og vi ser at den gir høyt rystelsesutslag, så kan vi gå inn på loggeren via PC og se på rystelsesintervallene. Dersom vi ser at ett sprengnings-intervall har høyt utslag, kan vi gå inn og dele de kommende sprengningene mer opp, slik at mengde sprengstoff per intervall går ned. På denne måten får vi redusert rystelsene, sier Storhamar. 

Med reduserte salvestørrelser har NCC utført sprengningsarbeidene med rystelsesnivå ned mot 3-5 millimeter per sekund, som er godt innenfor grenseverdiene. Dette bidrar til å minske risikoen for skader både på Magnuskatedralen samt på øvrige hus og bygningsmasse i området i forbindelse med tunnelbyggingen.

I videoen under forklarer NCC hvordan de gjennomfører tunnelprosjektet.

I første steg etter at snøen er presset gjennom et gitter, blandes det med saltvann fra fjorden.
Les også

Her smeltes Oslos snølagre

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.