36 bruer med alvorlige bæreevneskader

Statens vegvesen står skolerett i brev til statsråden om status for bruinspeksjonene, og innrømmer svikt i bruforvaltningen

Reparasjon på Kråkerøybrua i Fredrikstad.
Reparasjon på Kråkerøybrua i Fredrikstad. Foto: Thorfinn Bekkelund / Samfoto/NTB
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
7. feb. 2018 - 13:19

Statens vegvesen har jobbet på spreng for å få lagt inn alle bruinspeksjoner i sitt Brutus-system, og i brevet til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen forteller de at de nå har fått lagt inn alle inspeksjonene som manglet i det bruforvaltningssystemet Brutus, slik VG avslørte i fjor høst.

Status pr. 1. februar  er at alle gjennomførte inspeksjoner i 2017 nå er registrert i Brutus, tilsammen 14248 inspeksjoner. Men direktør Jane Bordal i Vegdirektoratet innrømmer i brevet i ikke inspeksjoner i 2017 ble ikke gjennomført  som planlagt.

Til gjengjeld er det planlagt å gjennomføre 18 567 inspeksjoner i år, som vil lukke dette gapet, står det å lese i brevet.

 

"Bæreevneskader med høyeste prioritet"

Oversikten til statsåden over inspeksjoner i 2017 viser at det nå er registrert 36 bæreevneskader med høyeste prioritet.

"Dette tallet er redusert fra tidligere. Årsaken til reduksjonen er en ny kvalitetssikret vurdering hvor tilgangen til dokumentasjon eller nye beregninger viser at dette er riktig. Det er innført begrensninger og restriksjoner som gjør at disse bruene er trygge å ferdes på." 

Også tallet på alvorlige trafikksikkerhetsskader har også blitt redusert, ifølge oversikten.

"Hovedårsaken til dette er en endring i hvordan man registrerer brurekkverk som ikke er i henhold til dagens standard. Tidligere ble dette registrert som en skade med konsekvens for trafikksikkerhet selv om rekkverket ikke var skadet. Nå er det åpnet for at slike rekkverk kan registreres som en sårbarhet", heter det i oversikten fra Vegdirektoratet.

 

"Ingenting som ikke var kjent fra tidligere"

I en pressemelding fra Statens vegvesen påpeker Bordal at det i den omfattende etterregistreringen ikke er registrert alvorlige skader eller kritiske situasjoner som ikke var kjent fra tidligere.

Direktør Jane Bordal i Statens vegvesen. <i>Bilde:  Knut Opeide, Statens vegvesen</i>
Direktør Jane Bordal i Statens vegvesen. Bilde:  Knut Opeide, Statens vegvesen

– Vi har 36 bruer står nå registrert med størst skadegrad. 223 bruer står med anmerkning om skader som kan gå utover trafikksikkerheten. Vi har også innført begrensninger og restriksjoner for å trygge disse bruene. 

Også Vegtilsynet har idligere påpekt mangler i Vegvesenets rutiner for inspeksjon og for registering i Brutus.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.