357 mill skiller to anbydere på Strandlykkja og Kleverud/Labbdalen

Hæhre Entreprenør tar en klar ledelse på Skanska Norge i kampen om kjempejobben med veg og jernbane mellom Strandlykkja og Kleverud/Labbdalen i Stange kommune.

Ill. Statens vegvesen
Ill. Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
29. mars 2012 - 10:50

Hæhre Entreprenør har gitt et tilbud på 1.787.895.057,01 kroner, som er hele 20 prosent lavere enn Skanska Norge As med et tilbud på 2.144.348.440,-.

 Kun disse to entreprenøærene la inn pris på denne delen av ny firefelts E6 og dobbeltspor på Dovrebanen

Kontrakt og samhandlingsprosess 

Tilbudene skal nå vurderes av byggeledelsen i Fellesprosjektet og en intern anskaffelsesnemd.  Signering av kontrakten vil trolig skje i siste del av april.

Etter at Fellesprosjektet og entreprenøren som får oppdraget har undertegnet kontrakten, skal partene gjennom en fire ukers samhandlingsprosess. Fellesprosjektet E6-Dovrebanen regner med at byggearbeidene mellom Strandlykkja og Kleverud/Labbdalen vil starte i mai 2012.

- De gode forberedelsene entreprenørene ser ut til å ha gjort, er et godt utgangspunkt for samhandlingsprosessen og den påfølgende byggefasen, sier byggeleder Terje Halbakken i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.

Hva skal bygges?

Entreprenøren som får oppdraget skal blant annet bygge:

- Firefelts veg med midtdeler mellom Strandlykkja og Labbdalen. Strekningen er ca. 9,6 kilometer lang.

- Toløps vegtunnel, det vil si en tunnel i hver kjøreretning, med en lengde på 650 meter.

- Ett toplanskryss på Espa og ett toplanskryss på Strandlykkja. Begge kryssene har akselerasjonsfelt og felt hvor de som skal svinge av E6 i disse kryssene kan senke hastigheten.

- Dobbeltsporet jernbane mellom Strandlykkja og Kleverud. Strekningen er ca. 4,75 kilometer lang. I jernbanedelen av konkurransen inngår alt arbeidet opp til skinnegangen, mens det jernbanetekniske blir lyst ut som et eget oppdrag.

- 11,4 kilometer lokalveg.

- 4,4 kilometer gang- og sykkelveg.

- To rasteplasser tilknyttet E6.

- Der tunnel erstatter eksisterende veg ved Espa, skal entreprenøren gjøre om området der E6 går i dag til ett område som står i samsvar med det øvrige terrenget i området.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.