TRAFIKK OG ITS

30 er påmeldt til Norges første kurs for rekkverksmontører

Går i gang på Gardermoen 5. februar.

Trafikksikkerhetsforeningen ønskes at det innføres krav om kompetanse for montering av rekkverk.
Trafikksikkerhetsforeningen ønskes at det innføres krav om kompetanse for montering av rekkverk. Foto: TSF
24. jan. 2020 - 14:25

5. februar starter Trafikksikkerhetsforeningen det første grunnleggende kurset for rekkverksmontører i Norge noensinne. 30 personer har hittil meldt seg på kurset, som avholdes på Gardermoen 5. februar. Det skriver Trafikksikkerhetsforeningen i en melding.

Dette er dagen før Den nasjonale Vegsikringskonferansen arrangeres på samme sted.

I følge foreningen er det ikke noen krav til kompetanse hos de som skal montere rekkverk langs veiene i Norge, i motsetning til i Sverige, hvor man i flere år har utdannet rekkverksmontører. Der kreves det kompetansebevis for å installere sikkerhetsutstyr som rekkverk, støtdempere, enderekkverk og rekkverks-overganger.

Flommen i 2017 gjorde at Topdalselva ved Boen Bruk flommet inn over fabrikken. For å stå imot klimaendringene må planleggernes kompetanse økes, og det vil bli behov for mer tverrfaglig samarbeid, skriver tre forskere.
Les også

Store satsinger på klimatilpasning hviler på skuldrene til ildsjeler

– Et legitimt krav

– Kompetansebevis er et legitimt krav, ettersom rekkverkene er viktige sikkerhetsprodukter som vil redde liv langs veiene våre, når de er montert riktig, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen.

Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen ønsker krav om kompetanse for montering av rekkverk. <i>Foto:  TSF</i>
Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen ønsker krav om kompetanse for montering av rekkverk. Foto:  TSF

– Et feil installert eller plassert rekkverk utgjør i stedet en ulykkesrisiko og gir en falsk følelse av sikkerhet. I Norge er det ikke noe krav til utdanning av montører av rekkverk. Vi ønsker slike krav og vi vil ta initativet til at det blir innført også her i Norge, fortsetter han.

Etter ønske fra flere aktører i rekkverksbransjen startet Trafikksikkerhetsforeningen arbeidet med å kartlegge krav og behovene for kompetanse for rekkverksmontører i Norge. Statens vegvesen ved Vegdirektoratet har i møter med foreningen ønsket slike kurs velkommen.

HAV Group har designet fergene til Fjord1 og skal levere elektriske og autonome system og funksjoner. Fergene skal inn på E39 Lavik-Oppedal i september 2026. Fergene tar 120 PBE og 399 passasjerer. De bygges ved Tersan i Tyrkia.
Les også

Fjord1: : Velger Tyrkia som byggested for selvkjørende ferger

Rekkverks-feil har medvirket til dødsulykker

Trafikksikkerhetsforeningen skriver at Vegvesenet undersøkte alle dødsulykker ved bruer i perioden 2005–2014, der rekkverket kan ha hatt betydning for utfallet. I 33 ulykker med til sammen 37 omkomne var feil eller mangler ved rekkverket en medvirkende årsak til den dødelige utgangen.

– Rekkverket skal være en barriere som hindrer at det som allerede er en ulykke, utvikler seg til en alvorlig ulykke. Da kan vi ikke tillate at de som skal montere dette livreddende sikkerhetsutstyret, ikke har kompetanse til å forstå konsekvensene av det de gjør. Vi ville aldri tillatt en ufaglært å ta overhalingen av bremsene på bilen. Og det er en selvfølge at det er en fagutdannet elektriker som utfører elektriske installasjoner i huset. Kravene til kompetanse må også innføres for montering av rekkverk, sier Geirr Tangstad-Holdal.

Nyboligtallene har relativt lite å si får rådgiverne, sier Ari Soilammi i RIF.
Les også

Byggebransjen: Bråstopp får store følger for rådgivere og arkitekter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.