Iver Daaland Åse, Bybanen Utbygging (Foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utby)
Åpningen av tunnelen ble markedert med et løp, der det stilte rundt 1000 løpere for løpe enten tre eller fem kilometer løype i tunnelen. (Foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utby)
Tunnelen har fått en lys atmosfære gjennom belysning og fargepalett. Og etterhvert som man beveger seg innover i tunnelen, merke at lysene og fargene blir varmere. (Foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utby)
Fra et av mange innslag inne i tunnelen på åpningsdagen. (Foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utby)
Sykkeltunnelen er en del av den åtte kilometer nye gang- og sykkelveien mellom Fyllingsdalen og Bergen sentrum (Foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utby)
Det var rene folkefesten under tunnåpningen i Bergen på løsradg. (Foto: Iver Daaland Åse / Bybanen Utby)

3 km sykkeltunnel åpnet i Bergen: Lysdesign gjør turen spektakulær

Det var folkefest da den tre kilometer lange Fyllingsdalstunnelen ble åpnet lørdag. Tunnelen er av de lengste sykkeltunnelene i sitt slag i verdenen, og er en del av den nye gangs- og sykkelveien mellom Fyllingsdalen og Bergen sentrum.

– Ja, dette er Norges råeste fylkesveitunnel. Det finnes ikke makan, og den finnes bare i Bergen. Hellane hvor gøy! sa fylkesordfører Jon Askeland da han åpnet den nye gangs-, løpe- og sykkeltunnelen mellom Fyllingsdalen og Mindemyren.

Den følger Bybanetraseen og går også gjennom den gamle 475 meter lange togtunnelen på Kronstad, som for 100 år siden var en del av Bergensbanen. Mange hadde møtt frem til åpningene, både i Fyllingsdalen og på Kronstad.

Hovedentreprenør på prosjektet har vært sveitsiske entreprenørkonsernet Martis norske avdeling. Rådgivende på hele bybaneprosjektet har vært Sweco, der tradisjonelle tegninger i stor grad er erstattet med 3D-modeller, både i planleggings- og gjennomføringsfasene.

Fylkesordføreren fikk æret av å være den første til å løpe i Fyllingsdalstunnelen.

Fakta om

Fyllingsdalstunnelen

Sted: Sykkeltunnel mellom Fyllingsdalen og Mindemyren i Bergen. Sykkeltunnelen er bygget paralellt med tunnelen til Bybanen, og skal fungere som en rømningstunnel for denne ved behov

Åpning: Sykkeltunnellen er planlagt ferdig og overlevert til eier Vestland fylkeskommune / infrastruktur og vei vinteren 2023. Deretter følger en periode med teknisk testing frem mot en åpning våren 2023.

Lengde:: 3000 meter. Bredden på sykkeltunnelen er 6 meter. 3,5 meter er sykkelfelt, og 2,5 meter bredt felt for gående. Feltene er adskilt frå hverandre, egne sykkelfelt i begge retninger og gående i eget lett opphøyd felt.

Tidsbruk: Å sykle vil ta mellom 8-10 minutter gjennom selve tunnelen. Frå Oasen til Haukeland vil det ta ca 20 minutter (5,6 km) og frå Festplassen til Oasen ca 25 minutter (7,8km). For å sette dette litt perspektiv tar det i dag ca 42 min frå Oasen til Haukeland over Melkeplassen.

Gange, ca 36 minutter
Bybanen gjennom tar 3 minutter med en gjennomsnittshastighet på 60km/t

Temperatur:: 7 grader hele året

Byggetid: mars 2019 - april 2023

Entreprenør: Marti Norge AS

Rådgivende: Sweco AS

Kostnad: 1,4 milliarder kroner

Byggherre: Bybanen Utbygging

– Bergen får som fortjent, og Bergen får noe som ingen andre har. Vi skal nå løpe i gang den lengste sykkel-, løpe- og gåtunnelen i verdenen. Og tunnelen er viden kjent ute i verdenen. Den har nådd 12 millioner lesere og lyttere gjennom mediene, aviser, radio, fjernsyn og sosiale medier. Dette er litt av en verdsbegivenhet.

Les også

Kjempeløft sykkel, gange og løping i Bergen

Gang og sykkeltunnelen er også rømmingstunnel for Bybanen.

– Dette er unikt. Vi gjør et kjempeløft for sykkel, gange og løping i Bergen og får mer for pengene av infrastruktur vi likevel måtte ha. Med tunnelen blir det en helt ny hverdag. Dette er en veldig viktig start på sykkelsatsingen i Bergen. Med Fyllingsdalstunnelen, Kronstadtunnelen og de øvrige veinettet mellom, lagre vi nye snarveier for gang og sykkel fra Fyllingsdalen til Mindemyren, fra Kronstad til Fløen og hele veien mellom Fyllingsdalen og Bryggen. Dette er godt tenkt og godt utført. Nå skal vi gå, sykle og løpe mer. Dette er godt for byen, for folket og miljøet, og det er ennå en god grunn til å bebo Bergen, sa fylkesordfører Jon Askeland

Etter at fylkesordføreren hadde løpt tre kilometer i tunnelen, stilte rundt 1000 andre løpere opp for løpe en tre eller fem kilometer løype i tunnelen.

Flott snarvei til byen

Veidirektør Ingrid Dahl Hovland er stolt over satsingen på gang og sykkel i Bergen.

– Dette blir en flott snarvei inn til byen og en stor mulighet til å øke gang og sykkel i området. Den samlede kostnaden er 1,4 milliarder kroner. Dette er viktige investeringer for å tilrettelegge mer for gang og sykkel. Vi skal prioritere de myke trafikantene. Det er bra for folkehelsen, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

Spektakulær lysdesign

Godt lysdesign i tunnelen har hele tiden vært en viktig prioritet for byggherren Bybanen Utbygging, og byggeleder Svein Arvid Oppedal tok selv initiativet til å få Light Bureau involvert i prosjektet.

Totalt er det brukt rundt 2000 stk Color Kinetics Archipoints og 80 stk ColorBurst styrt med systemet Pharos, levert av Signify.

I tillegg til det arkitektoniske lyset har Signify levert generell belysning til tunnelen, og det er installert ca. 500 Philips TubeLine armaturer som gir god almennbelysning til de syklende og gående i tunnelen. 

LOS Elektro har hatt oppdraget med installasjon av det spektakulære lysanlegget.

Les også

Forsiden akkurat nå