Fem av de 18 som mistet livet i septembertrafikken omkom da en veteranbil kjørte inn i en fjellvegg på Rjukan nær Gaustatoppen.
Fem av de 18 som mistet livet i septembertrafikken omkom da en veteranbil kjørte inn i en fjellvegg på Rjukan nær Gaustatoppen. (Foto: Carina Johansen/NTB scanpix)

18 personer mistet livet på veiene i september - det er en tredobling kontra samme måned i fjor

– Forferdelig.

- Dette har vært en blytung måned for trafikksikkerheten. Dette er tungt å ta innover seg, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding etter å ha studert Statens vegvesens foreløpige tall for september og årets tre første kvartaler.

– Forferdelig. Dette er langt mer enn tall og statistikk. Vi snakker om mennesker, skjebner, familier, etterlatte og berørte lokalsamfunn.

Tredobling

September fikk den verst tenkelige starten med da fem omkom 2. september i en veteranbil-ulykke i Rjukan.    

Mens fem omkom på norske veier i september i fjor har 18 mistet livet i 14 dødsulykker i samme måned i år.

Så langt i år har 81 omkommet på norske veier, noe som er ni flere enn i løpet av de ni første månedene i fjor.

I 2017 mistet 72 livet i trafikken i løpet av årets tre første kvartaler. 111 omkom i 2016, 87 i 2015 og 126 i 2014. 

Det er flest trafikkdrepte i Hordaland. Hittil i år har ni omkommet i fylket.

Akershus har åtte omkomne, Rogaland og Telemark har sju mistet livet og det har vært seks dødsulykker på veiene i Aust-Agder.

Finnmark skiller seg positivt ut. Her har ingen mistet livet på veiene så langt i i 2018.

Utforkjørings- og møteulykker dominerer både i september og så langt i år.

Oppfordrer til ro i trafikken

– Vi ser dessverre en økning i antall drepte i september. Én som omkommer i trafikken er én for mye, og vi har langt igjen til visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Ulykkesrisikoen øker også i høstferien, med et værskifte som gir glattere veier og økt trafikk på grunn av skoleferien.

– Ta det med ro, ikke ta unødvendige sjanser og hold oppmerksomheten på trafikken, bedyrer Johansen.

I tillegg til føret blir også sikten påvirket da kveldene blir mørkere inn mot vinteren.

– På våte og glatte veien kan bremselengden være hele fire ganger lengre enn på tørr asfalt. Da er det viktig å kunne se fotgjengere og syklister i god tid for å kunne reagere. Alle som ferdes ute i mørket bør bruke refleks eller lykt, sier Johansen.

LES OGSÅ: 30 personer døde i sommertrafikken

LES OGSÅ: Flere har omkommet i drukningsulykker enn i trafikken hittil i år

Forsiden akkurat nå