E134

1100 meter av E134 skal bli ny og bedre

Vegvesenet lyser ut et lite prosjekt i gamle Telemark. 

En del av E134 vest for Høydalsmo i Telemark, uten at vi skal si at det er akkurat her at arbeidene skal foregå.
En del av E134 vest for Høydalsmo i Telemark, uten at vi skal si at det er akkurat her at arbeidene skal foregå. Foto: Google Maps
28. apr. 2022 - 05:56

I prosjektet E134 Høydalsmo-Breiland skal det bygges ny europavei. Total lengde er på rundt 1100 meter, og det skal bli ny vei både på og langs eksisterende vei.

Strekningen ligger vest for Høydalsmo mot Breiland i Tokke kommune. Hovedhensikten med prosjektet er å senke to bakketopper. Den ene for å bedre framkommelighet for lastebiler på vinterføre, mens den andre er et trafikksikkerhetstiltak.

Veien skal med H1-standard (ni meters bredde) og skal ha trafikksikkert sideterreng. Noen avkjørsler må legges litt om eller tilpasses den nye veien.

Vegvesenet angir at det er mulig å bruke flere angrepspunkter. Terrenget er delvis myrlendt og bløtt, men med partier med bart fjell. Byggherren har ikke område for riggplass på strekningen.

Trafikkavviklingen blir utfordrende og vil kreve god planlegging. Veien går for en stor del i eksisterende trase. Entreprenøren må regne med lysregulering og kortere strekninger med ett kjørefelt mens arbeidene pågår.

Det er ikke tatt prøver av fjellet i området. Høyde på fjellskjæringene varierer, men er under ti meter. Det må også påregnes at det er en del fjell under eksisterende vei. Det er ikke gjort grunnboringer og mengden av overdekning av jord er usikker. Det er fjell, morene og stedvis noe myr på mellom tre og fire meters dybde på strekningen.

Noen hovedmengder i prosjektet (cirkatall):

  • Sprenging:  20.000 m3
  • Jord- og myrmasser: 20.000 m3
  • Stein fra skjæring til fylling: 12.000 m3
  • Forsterkningslag: 5000 m3

Startdato er satt til 1. juni, og frist for ferdigstillelse er 30. juni i 2023. En delfrist gjelder: 1. oktober i år skal bindlag av asfalt være lagt på minst 500 meter ny vei.

Vegvesenet holder tilbudskonferanse i Åmot 4. mai, og tilbudsfrist er 19. mai.

– På Arnøya har det gått to-tre eller fire skred på veien i løpet av en normal vinter, sier ingeniørgeolog Andreas Persson i Troms fylke.
Les også

Slik skal de temme den rasfarlige veien de neste 20 årene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.