TRAFIKK OG ITS

110 omkom på norske veier i fjor: Nordland topper statistikken

Men ingen barn omkom i trafikken i fjor.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen har oppsummert trafikksikkerhetsåret 2019 med foreløpige tall.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen har oppsummert trafikksikkerhetsåret 2019 med foreløpige tall. Foto: Statens vegvesen
NTB
2. jan. 2020 - 08:25

14 har mistet livet i en trist desember-trafikk mot seks i 2018, viser foreløpige tall fra Statens vegvesen. Dermed endte tallet på antall omkomne i trafikkulykker i Norge, på 110. Et lyspunkt er at for første gang i moderne tid omkom ingen barn i trafikken.

– Ingen barn under 16 år omkom i 2019. I 1970 omkom 101 barn under 16 i trafikken. Utviklingen har gått rette veien i mange år. Vi er flinke til å sikre våre barn i bil. Jeg skulle ønske vi er like flinke å sikre de voksne. Våre analyser av dødsulykkene viser at 33 prosent av alle som omkom i en bil, ikke har brukt sikkerhetsbelter. Mange av disse ville ha reddet livet om de hadde brukt sikkerhetsbelte, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

– Selv om tendensen er at det er stadig tryggere på veiene og at Norge ligger i verdenstoppen, er dette langt mer enn tall og statistikk. Vi er ikke fornøyd med at vi ikke får dødstallene ytterligere ned. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, venner, kolleger og lokalsamfunn, sier Hovland.

Uoppmerksomhet er fortsatt er en av de viktigste årsakene til alvorlige trafikkulykker.
Les også

Dødsfall i trafikken: Færre drepte i november

Flest i Nordland

Flest dødsulykker i 2019 har det vært i Nordland. Som har gått fra fem dødsulykker i 2018 til 16 i 2019.

Bak følger Akershus (14), Trøndelag (11) og Møre og Romsdal (10).

Finnmark, Oslo og Aust-Agder hadde færrest dødsulykker med en drept.

Vegvesenets foreløpige tall viser at 80 menn og 30 kvinner omkom i trafikken i 2019.

– Årsakene til dødsulykkene er flere og sammensatte. Men fortsatt ser vi en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. Over halvparten av alle omkomne, er menn over 45 år, sier Hovland.

60 av de trafikkdrepte omkom i personbil, 16 på motorsykkel (inkludert lett-mc),14 som fotgjengere og seks syklister.

Redningsskøyta Uni Kragerø utenfor Kragerø i oktober. Nesten bare menn døde på sjøen i ulykker med fritidsbåt i fjor.
Les også

23 døde i ulykker med fritidsbåt i fjor

Likevel bekymret

– Vi er selvsagt glad for rekordlave tall. Men dette er ingen hvilepute. Hver alvorlig ulykke er en for mange, sier Hovland.

Antall drepte i trafikken har ligget mellom 106 og 110 de tre siste årene og vegdirektøren er alvorlig bekymret for at vi ikke får antall drepte i trafikken ytterligere ned. Det samme gjelder også for antall hardt skadde i trafikken, der utviklingen de siste årene bare har vist en svak positiv tendens.

– Vi har ambisiøse mål satt av Stortinget. Kampen mot trafikkdøden og alvorlig skadde i trafikken fortsetter med uforminsket styrke. For å nå målene framover krever dette en målrettet innsats fra alle gode aktører i trafikksikkerhetsarbeidet. Fortsatt blir mange hundre mennesker drept eller skadd for livet i vegtrafikken. Videre nedgang kommer ikke av seg sjøl. Vi skal gjøre vårt for at det skal bli færre som skal oppleve å miste noen eller bli alvorlig skadd i trafikken, sier vegdirektøren.

Sikrest i Europa

I de fire siste årene er Norge det sikreste landet i Europa når det gjelder trafikksikkerhet. Vi vil også i 2019 være blant de sikreste landene i Europa.

– Våre resultater vekker internasjonal oppmerksomhet. Norge er blitt et land som andre land ser til. Vi har jobbet målrettet og kunnskapsbasert i mange år. Vi skal fortsette med kampanjearbeid, kontroller langs vei, bedre trafikkopplæring og sikre nye og oppgraderte veier, sier vegdirektøren.

Omkomne i trafikken har hatt en positiv trend siden 1970, da 560 ble drept på veiene. Tar man med at dagens trafikkmengde er 3,4 ganger høyere, skulle over 1.900 ha omkommet i trafikken dersom vi hadde samme risikoen som i 1970.

Tretten bru fotografert samme dag som den kollapset, 15. august 2022..
Les også

Ble advart: – Ingen tok ansvar for å avklare hva risikoen betydde

Fortsatt kamp

Statens vegvesen lover fortsatt storsatsing mot trafikkdøden og alvorlig skadde i trafikken.

– Vårt viktigste våpen er kunnskap. Vi rykker ut og analyserer alle dødsulykkene. Dette gir både oss og andre svært nyttig kunnskap om årsaker og forhold som bidrar til alvorlige trafikkulykker. Denne kunnskapen gjør at vi kan sette inn tiltak som vi vet virker og som har stor effekt. Det finnes dessverre ingen «quick fix» på dette området. Arbeidet vil fortsette systematisk og langsiktig på bred front med uforminsket styrke, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

EUs energikommissær Kadri Simson på mandagens energiministermøte i samtale med Tsjekkias energiminister Jozef Síkela. Tsjekkia er et av landene som er avhengig av russisk gass via Ukraina.
Les også

EU frykter at Russland skal stanse all gasseksport

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.