Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. (Bilde: Colourbox)

11 personer mistet livet i julitrafikken

Det er en mer enn samme måned i fjor.

Av disse var 5 bilførere, 1 bilpassasjer, og 4 personer på motorsykkel. Den siste omkomne er listet opp under det SSB kaller «Andre trafikanter». 8 av disse er menn, mens 3 er kvinner. Den største andelen trafikkdrepte er i alderen mellom 16 og 24 år - 4 var innenfor denne aldersgruppen. 

Færre

Ser vi 2018 under ett så langt, har 56 personer mistet livet på norske veier hittil i år. Dette er også en mer enn samme periode i fjor.

Av disse er det snakk om 34 bilførere, 3  bilpassasjerer, 9 motorsyklister, 2 mopedister, 5 syklister og 3 fotgjengere. 

Som kjent har antall trafikkdrepte i Norge gått mye ned de siste årene, noe som også gjenspeiles i statistikken. I perioden januar til juli fra 2008 til 2017 ligger gjennomsnittet på 97 omkomne. 

Tryggere skoleveier

Mandag er det skolestart, og en rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at antallet barn som blir skadd eller dør på vei til eller fra skolen, har gått ned med 70 prosent på 10 år. 

Mens det var 331 barn som ble skadd eller døde på skoleveien i 2007, hadde tallet sunket til 94 i 2016.

Toppåret siden 1991 var 1993 da 447 barn ble enten skadd eller døde på skoleveien.

Analysene av personskadeulykkene omfatter til sammen 2.080 barn i 1. til 10. klasse. I løpet av tiårsperioden har til sammen 16 barn mistet livet i ulykker på vei til eller fra skolen i Norge.

Her er imidlertid informasjonen usikker for ti av ulykkene. Seks av ulykkene vet man at skjedde på skoleveien, sju av ulykkene kan også ha skjedd på vei til eller fra ulike aktiviteter eller klassekamerater, mens tre av ulykkene betegnes som usikre skoleveiulykker.

I de 16 dødsulykkene var det 13 gutter og 3 jenter. Fire av barna som døde var 16 år gamle, og ingen var under 8 år. Blant barn som ble skadd på skoleveien var det kun en liten overvekt av gutter, med 53 prosent.

Sju av dødsofrene var syklister, mens fire var passasjer i personbil. To kjørte lett motorsykkel, mens en kjørte moped, en var busspassasjer og en fotgjenger.

Ifølge TØI har det vært større nedgang i skadde og omkomne barn på skoleveien enn når man ser på alle skadde og omkomne i personskadeulykker i perioden. Det fastslås også at ettersom andelen omkomne og hardt skadde er lavere i personskadeulykker med barn på vei til og fra skolen, er ulykkene på skoleveiene i gjennomsnitt mindre alvorlige enn andre ulykker.

LES OGSÅ: Høy fartsgrense mørke vegger og manglende tilpasning for syklister bidro til dødsulykke i Raunekleivtunnelen

Forsiden akkurat nå