10 milliarder i etterslep: Nå krever fylket ekstra satsing på fylkesveier i neste NTP

Troms og Finnmark fylkesting krever i en uttalelse at det legges inn en egen ekstraordinær satsing på fylkesveier i neste Nasjonal Transportplan.

Fylkestinget i Troms og Finnmark ble ledet og administrert fra Vadsø, mens representantene deltok digitalt via Teams.
Fylkestinget i Troms og Finnmark ble ledet og administrert fra Vadsø, mens representantene deltok digitalt via Teams. Foto: Trond Magne Henriksen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. des. 2020 - 09:54

I uttalelsen fra fylkestinget vises det til at Troms og Finnmark fylkeskommune har 4500 kilometer vei å ta seg av, men at mange av disse var bygd på en tid der kjøretøyene og behovene var annerledes.

– Men når en veit og kjenner til vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene som har passert 10 milliarder kroner bare i Troms og Finnmark, så kreves det ekstraordinære tiltak og en storstilt nasjonal satsing på å løfte standarden og fjerne flaskehalsene på fylkesveiene.
Troms og Finnmark fylkesting krever derfor at det legges inn en egen ekstraordinær satsing på fylkesveier i neste NTP. Dette er også i tråd med den helhetlige tanken om transportkorridorer som er lagt til grunn for behandlingen av NTP. Det er jo slik at de aller fleste transportene begynner eller slutter på en fylkesvei.

Fylkestinget sier i uttalelsen at de er glad for at Staten vil bidra med tilskudd til investering på viktige sjømatveier på Senja og Skjervøy, samt medfinansiering av helårlig fergesamband Brensholmen-Botnhamn. Det er også gjort en hel del investeringer på riksvei, noe som har kortet inn distansen og forbedret veistandarden og fremkommeligheten, heter det.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.